השבתת רכב – איסור שימוש

קיימות מספר דרכים לאסור שימוש ברכב, השבתה מנהלית שמוטלת על ידי רשויות המשטרה והשבתה שיפוטית של רכב אשר מוטלת על ידי בית המשפט.

 

השבתת מנהלית של רכב

קצין משטרה יכול להשבית רכב לתקופה של עד 60 ימים בגין רשימה של עבירות המפורטות בתוספת השביעית של פקודת התעבורה, ברשימה זו ניתן למצוא עבירות כגון: נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, נהיגה בזמן פסילה, הפקרה לאחר פגיעה, הסעת נוסעים מעל המותר לנהג חדש או הסעת נוסעים בשכר ללא היתר, סיכון הולכי רגל במעבר חציה, עקיפה בדרך לא פנויה, עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף ועוד.

תקנות התעבורה מסדירות את מיקום מגרשי האחסנה וכן את תעריפי האחסון והגרירה.

החוק קובע כי כאשר שוטר מבחין בנהג שמבצע אחת מן העבירות המפורטות, כאמור לעיל, בתוספת השביעית של פקודת התעבורה, רשאי השוטר לנטול מהנהג את רישיון הרכב ולזמנו לשימוע מנהלי בפני קצין אשר יקבע האם לאסור את השימוש ברכב לתקופה של 30 ימים ובמידה והרכב כבר הושבת בעבר ניתן לאסור את השימוש ברכב לתקופה של 60 ימים.

כמובן שכל זאת לאחר הליך של שימוע לבעל הרכב, כאשר ניתנת לו הזכות לטעון את טיעוניו בפני הקצין ושכנעו מדוע שלא לאסור את השימוש ברכב.

לאחר הליך זה ניתנת הודעת איסור השימוש אשר מורה לאחסן את הרכב במגרש אחסנה, כאשר מניין ימי ההשבתה יחלו ביום הפקדת הרכב במגרש.

סעיף 57א.(ה) בפקודת התעבורה קובע את המקרים בהם תבוטל הוראת איסור השימוש כדלקמן: במידה ועולה טענה כי הנהג לקח את הרכב ללא ידיעתו וללא הסכמתו של בעל הרכב או שהקצין שוכנע כי לא יוגש כתב אישום בשל העבירה, טענות נוספות שניתן לטעון כלפי הקצין הם לדוגמא: הרכב משמש בן משפחה נוסף שהינו מוגבל/נכה, מדובר ברכב מושכר וכולי.

במידה וקצין המשטרה החליט על אף טענות הנהג ו/או בא כוחו, לאסור את השימוש ברכב, ניתן לפעול על פי הקבוע בסעיף 57ב.(ב) לפקודת התעבורה ולהגיש לבית המשפט בקשה לביטול איסור שימוש ברכב, דיון בבקשה יקבע בתוך מספר ימים.

בית המשפט רשאי להיעתר לבקשה לביטול איסור שימוש ברכב מממספר נימוקים: בעל הרכב יוכיח כי הרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו,  מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראות בעל הרכב, בעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע ביצוע עבירה.

כמובן שהסמכות בית המשפט נרחבת ולכן השופט יכול לבטל את ההשבתה, להותירה על כנה, כמו גם לקצר את התקופה.

השבתה שיפוטית של רכב

סעיף 57ג. לפקודת התעבורה קובע כי כאשר הורשע אדם בעבירה מן העבירות המנויות בתוספת השביעית, רשאי בית המשפט, להורות  על איסור שימוש ברכב שבו נעברה העבירה לתקופה של עד 120 ימים.

בצו איסור השימוש יקבע בית המשפט את המגרש שבו יופקד הרכב במהלך התקופה בה הרכב יהיה אסור בשימוש, מבין המגרשים שנקבעו בתקנות.

לאלירן לוי – עורכי דין תעבורה, ניסיון רב בטיפול במקרים של ביטול איסור שימוש והשבתה מנהלית והחזרת רכבים לבעליהם, גם כאשר מדובר ברכבים פרטיים וכן כאשר מדובר ברכבים מסחריים ומקצועיים כגון משאיות ואוטובוסים.

שתף מאמר

מאמרים נוספים

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל. מעבר החצייה הוא המקום המיועד והבטוח עבור הולכי הרגל, שם הם אמורים לחצות

נהיגה ללא מלווה

נהיגה ללא מלווה השנתיים הראשונות של נהג חדש משמשות כתקופת מבחן עבורו, כאשר אם יעמוד בו יקבל את רישיון הנהיגה הקבוע, ואם לא – יופעלו

נהיגה בקלות ראש

מהי נהיגה בקלות ראש? נהיגה בקלות ראש היא עבירה חמורה עם ענישה מסורגת והיא מתייחסת למספר רב של מצבים, ביניהם: עבירה של נהיגה בשכרות או

נהג חדש? שים לב

מיהו נהג חדש? נהג אשר הוציא רישיון נחשב במהלך השנתיים הראשונות כנהג חדש. השנתיים הראשונות נחשבות כתקופת מבחן, כאשר אם הנהג החדש לא יבצע עברות

עצור!

עצור! אי עצירה בתמרור עצור היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר. לפי פקודת התעבורה, נהג רכב אשר מתקרב לצומת כאשר מוצב מולו תמרור עצור מחויב

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון בזמן נהיגה בפקודת התעבורה נאסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ברכב מכיוון שמדובר בהיסח דעת חמור ומסוכן ביותר. על פי פקודת התעבורה

לצאת מהקווים

על עקיפה מסוכנת וחציית קו הפרדה רצוף מותר לנהג לצאת לעקיפה בכביש שלא מסומן בו קו הפרדה רצוף, אפילו אם העקיפה מתצעת בנתיב הנגדי, כל

שלח לנו הודעה

error: תוכן מוגן!!! לא ניתן להעתיק.
דילוג לתוכן