בידיו של קצין המשטרה קיימת סמכות לפסול את רישיון הנהיגה אגב עבירת תעבורה עוד טרם קיום הליך המשפטי בפני בית המשפט, הכוונה היא לפסילה מנהלית.
פסילה מנהלית מוטלת על ידי רשות ציבורית, משטרת ישראל, להבדיל מפסילה שיפוטית אשר מוטלת על ידי בית המשפט.
פסילה מנהלית – המסגרת הנורמטיבית.
על פי סעיף 47 לפקודת התעבורה יכול קצין משטרה לפסול אדם שנחשד בביצוע עבירת תעבורה לתקופה של 30 יום כאשר הנהג נחשד בעבירה מהתוספת הרביעית לפקודת התעבורה, לדוגמא: מהירות מופרזת שעניינה הזמנה לדין, הסעת נוסעים מעל למותר, עקיפות מסוכנות, עבירות הקשורות בנהג חדש, משקל יתר, אי מתן זכות קדימה, אי עצירה בעצור בנסיבות מחמירות ועוד.
פסילה מנהלית של 60 ימים תוטל כאשר נהג נחשד באחריות לגרימת תאונת דרכים.
פסילה מנהלית של 90 ימים תוטל כאשר התרחשה תאונת דרכים קטלנית.
פסילה מנהלית – מטרה.
מטרת הפסילה המנהלית היא לקטוע רצף מסוכנות אשר מתגלה עת נהג היה מעורב לכאורה בעבירה מסוכנת ולכן נדרשת "תקופת צינון" בטרם ישוב הנהג לנהוג.
הליך פסילת נהג על ידי קצין משטרה חייב בשימוע, כלומר בטרם מתן החלטת הקצין באם לפסול את הנהג ואם לאו, מחוייב הקצין לזמן את הנהג לשמוע על מנת לתת לו הזדמנות להשמיע את דבריו, במידה והנהג בחר שלא להתייצב לשימוע, למרות הזמנתו על ידי השוטר, ניתן לפסול אותו מבלי לשמוע טענותיו.
נימוקי קצין המשטרה לעניין פסילת הנהג בפסילה מנהלית חייבים להיות עניינים ונוגעים לעבירה עצמה וכן למסוכנות הנשקפת מהנהג אשר נלמדת מעברו התעבורתי של הנהג וממסוכנות העבירה עצמה.
על החלטת הקצין ניתן לערור לבית המשפט לתעבורה.
לאלירן לוי – עו"ד תעבורה ניסיון רב ביותר בעניין פסילות מנהליות, ביטול פסילה מנהלית וסיום התיק העיקרי דרך הליך של ביטול פסילה מנהלית.