אופניים חשמליים

בספטמבר 2014 נכנסו לתוקפן התקנות המסדירות את השימוש באופניים עם מנוע עזר חשמליות ואלו עיקרן:

  1. ניתן לנהוג בכביש עם אופניים חשמליים מגיל 16 בלבד ובשבילי אופניים מגיל 14.
  2. אופניים חשמליים הם כאלו כל עוד הם בעלי הספק מרבי של 250WATT, עם מהירות מקסימלית שאינה עולה על 25 קמ"ש וכן כוללים מנגנון של הפסקת פעילות המנוע מעל 25 קמ"ש על פי התקן הארופאי.
  3. דרישה לאביזרי בטיחות – צופר או פעמון, פנס קדמי, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור אחורי ומחזירי אור צהובים על דוושות האופניים.
  4. יש לסמן את  האופניים בסימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר".

אופניים חשמליים, מסתמנים ככלי בטיחותי וסביבתי, מה שמאפשר לילדים החל מגיל 14, לרכוב עליהם ללא הפרעה.

על פי נתונים צרכניים, ענף האופניים החשמליים נמצא בעלייה מתמדת ומספר החנויות שמשווקות אופניים כאלו, גודל מדי שנה, מה שגם מגדיל את היקף הבעיה ותורם להגדרתה כמפגע תעבורתי.

המחוקק לא פתר את כל הנושא ונותרו בעיות רבות:
  1. לא הוגדרו מכשירי נסיעה נוספים כגון ההובר-בורד ורכינועים אחרים.
  2. המחוקק לא השכיל לתת פתרון כולל עבור כלים חשמליים מסוג זה שכן כל מספר חודשים יוצא מכשיר חדש ולא ניתן על ידי חקיקה ספציפית לטפל בנושא אלא נדרשת חקיקה רחבה יותר שמתאימה לשינויים הטכנולוגיים והאחרים.
  3. בעיית האכיפה ע"י משטרת ישראל.
  4. לא הוסדר נושא הרישוי, הפיקוח על החנויות המוכרות והנושא הביטוחי.
  5. המסגרת הנורמטיבית גם היא בעייתית שכן תקנות התעבורה מגדירות מהו רכב חשמלי ואילו פקודת התעבורה מדברת אך ורק על רכב המונע בכח מכני, פועל יוצא הוא כי לא קיימת כל חובת התנהגות של הנוהג בכלי רכב חשמלי ולהפך אילו הרוכשים אותם הם בדר"כ כאלו ללא רישיון נהיגה כלל או כאילו שבית המשפט פסל אותם מלנהוג בכלי רכב.

אופניים חשמליים – אכיפה

ההגבלה על הגיל המינימלי המותר לרכיבה על אופניים חשמליים היא למראית עין בלבד, המציאות בפועל היא כי אין אכיפה כלל, המצב הוא שילדים מתחת לגיל 14 נוסעים על אופניים, בכבישים ובמדרכות, ללא השגחה ואף ללא שמירה על הוראות בטיחות. הנקודה הקריטית היא שלילדים מתחת לגיל 14 אין את תפיסת האחריות הנדרשת בעת נסיעה בשבילים או בכבישים ועל כן לצערנו אנו נמשיך לשמוע על מקרים של תאונות קשות כגון כמו מוות של קשיש בן 85 שנפגע בתאונת פגע וברח של רוכב אופניים חשמליים, או רוכב אופניים חשמליים שנהרג עת נסע על מעבר החציה.

חובת הפיקוח – ההורים או המדינה?

על המדינה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל, כאחראים על בטחונם האישי של האזרחים, לאכוף את החוק ובמקביל להשקיע כספים בבניית תשתיות ומסלולי אופניים לרוכבים.

כמובן כי גם להורים ישנה מידה של אחריות על ילדיהם ועליהם לרכוש עבורם אופניים חשמליות העומדות בתקן וכן לוודא כי הם מאפשרים לילדיהם לנהוג בכלי המתאים לגילם ועל פי כל כללי הבטיחות.

שתף מאמר

מאמרים נוספים

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל. מעבר החצייה הוא המקום המיועד והבטוח עבור הולכי הרגל, שם הם אמורים לחצות

נהיגה ללא מלווה

נהיגה ללא מלווה השנתיים הראשונות של נהג חדש משמשות כתקופת מבחן עבורו, כאשר אם יעמוד בו יקבל את רישיון הנהיגה הקבוע, ואם לא – יופעלו

נהיגה בקלות ראש

מהי נהיגה בקלות ראש? נהיגה בקלות ראש היא עבירה חמורה עם ענישה מסורגת והיא מתייחסת למספר רב של מצבים, ביניהם: עבירה של נהיגה בשכרות או

נהג חדש? שים לב

מיהו נהג חדש? נהג אשר הוציא רישיון נחשב במהלך השנתיים הראשונות כנהג חדש. השנתיים הראשונות נחשבות כתקופת מבחן, כאשר אם הנהג החדש לא יבצע עברות

עצור!

עצור! אי עצירה בתמרור עצור היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר. לפי פקודת התעבורה, נהג רכב אשר מתקרב לצומת כאשר מוצב מולו תמרור עצור מחויב

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון בזמן נהיגה בפקודת התעבורה נאסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ברכב מכיוון שמדובר בהיסח דעת חמור ומסוכן ביותר. על פי פקודת התעבורה

לצאת מהקווים

על עקיפה מסוכנת וחציית קו הפרדה רצוף מותר לנהג לצאת לעקיפה בכביש שלא מסומן בו קו הפרדה רצוף, אפילו אם העקיפה מתצעת בנתיב הנגדי, כל

שלח לנו הודעה

error: תוכן מוגן!!! לא ניתן להעתיק.
דילוג לתוכן