תאונת פגע וברח

מתי תאונת דרכים מוגדרת כתאונת פגע וברח? או, בלשון החוק: ׳עבירת הפקרה לאחר פגיעה׳

כאשר מתקיימים התנאים הבאים:

    • למרות שידע שיש סיכוי סביר שאדם נפגע בתאונה הוא עזב את המקום מבלי להשאיר פרטים או להזעיק עזרה ולבדוק אם יש צורך בעזרה רפואית לנפגע.
    • נהג היה מעורב בתאונה והוא ידע שיש סיכוי סביר שאדם נפגע בה.
    • הנהג המעורב לא עצר בקרבת מקום לתאונה – עצירה במרחק גדול מהתאונה עדיין תיחשב כבריחה מהמקום.
    • הנהג המעורב יחשב כמי שברח גם אם עצר ליד מקום התאונה אבל לא הזעיק עזרה.
    • לא רק הנהג המעורב עובר עבירה – גם נוסע ברכב שהיה מעורב בתאונה יואשם בהפקרה אם הרכב לא עצר ומילא את כל ההוראות שבחוק.
  • הנהג המעורב ייחשב כמי שברח ממקום התאונה גם אם הלך משם ברגל או בכל צורה שהיא ולא רק אם ברח כשהוא נוהג במכונית הפוגעת.

חשוב לזכור שרבים המקרים שבהם הנהג הפוגע עוזב את זירת התאונה מבלי להגיש עזרה או להשאיר את הפרטים שלו בגלל הלם – לא תמיד הוא עושה זאת כי הוא רוצה להתחמק מעונש או כי הוא איש רע.

יתר על כן, אם בוחנים היטב את התנאים שמגדירים מהי תאונת פגע וברח הרי שמתברר שגם נהגים שלא התכוונו לכך, עלולים להיות מואשמים בביצוע עבירת הפקרה לאחר פגיעה

    • החוק קובע שכל נהג מעורב חייב להישאר במקום ולא משנה אם הוא אשם או לא.גם אם הוא שסבור שהוא איננו אשם בתאונה
    • הנהג עצר במקום מרוחק מסיבות שונות  ייתכן והוא ייחשב כמי שברח למרות שעצר לאחר מרחק גדול.
    • נהג שלא ראה שהיו נפגעים בתאונה האלמנט הקובע הוא הסיכוי הסביר לכך שהיו נפגעים, גם אם לא היו נפגעים בתאונה.
    • הנהג השאיר את המכונית שלו במקום כי התכוון לחזור  עזיבה ברגל היא עדיין בריחה.
  • הנהג עצר אבל לא הזעיק עזרה

האם בתי המשפט מחמירים עם מי שמואשם בתאונת פגע וברח?

החוק קובע עונש של 3 שנות מאסר למי שלא עצר לאחר מעורבות בתאונה, שהיה סיכוי סביר שנפגע בה אדם,

ועד 7 שנות מאסר למי שברח מתאונה שבה נפגע אדם ועד 14 שנות מאסר למי שברח מתאונה שבה נפגע אדם באופן חמור.

החוק גם קובע שהעונש יהיה מאסר בפועל ולא על תנאי ושגם תינתן האפשרות לבית המשפט להטיל קנס – בנוסף על עונש המאסר – על הנהג הפוגע.

בית המשפט מתחשב בנסיבות מקלות?

כמובן, תצתרכו להוכיח שנהג בתום–לב ( עדיין איננו פוטר מהאשמה שהפקרה לאחר פגיעה ), שטעה או שנסיבות המקרה היו שונות ומיוחדות יוכל לקבל הקלה בעונש. ובית המשפט עשוי להחליט שלאור נסיבות המקרה אין להטיל על הנאשם עונש כבד. וגם המשטרה יכולה בנסיבות שונות לוותר על האשמת הנהג המעורב בהפקרה ולהסתפק בעבירה קלה יותר. 

אשמת הנהג המעורב בתאונה יכולה גם היא להילקח בחשבון על ידי בית המשפט. למרות שגם מי שלא היה אשם בתאונה יכול להיות מואשם בהפקרה, הרי שאם הוא לא אשם בפגיעה עצמה הרי שבית המשפט עשוי להתחשב בכך. הקביעה מי אשם בתאונה איננה תמיד פשוטה ולא מספיק לטעון, כמובן, שהנאשם איננו אשם בפגיעה אלא רק בהפקרה. אבל הרשעה בהפקרה בלבד תהיה חמורה פחות מהרשעה בפגיעה ובהפקרה גם יחד.

כמו כן, חשוב להבדיל בין מי שנהג ברכב והיה אשם בגרימת התאונה ובין מי שרק נסע ברכב המעורב. בית המשפט יחמיר יותר עם הנהג מאשר עם הנוסעים במכונית; במקרים חמורים גם הם יקבלו עונש – אך הוא יהיה קל יותר מזה שניתן לנהג.

נפגעתי בתאונת פגע וברח – מה עלי לעשות?

כאשר מישהו נפגע בתאונת דרכים, תביעת הפיצויים היא מהחברה המבטחת את הרכב הפוגע. כיוון שבתאונת פגע וברח לנפגע אין את פרטי הביטוח של המכונית הפוגעת עליו לפנות לקרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. זוהי  קרן שממונה על פיצוי נהגים שנפגעו ממי שאין לו ביטוח או שלא ידועים פרטי הביטוח שלו. על הנפגע להוכיח לקרן שאכן מדובר בתאונת פגע וברח ולאחר מכן ההתנהלות מול הקרן היא כמו מול כל חברת ביטוח.

חשוב מאוד להשיג עדויות של עדי ראיה לתאונה שיוכלו להעיד שאכן מדובר בתאונת פגע וברח. גם תיעוד מלא של זירת התאונה יכול להיות לעזר רב. כמו כן, כדאי להיוועץ עם עוד דין תעבורה כיוון שחובת ההוכחה מוטלת על הנפגע והוא זקוק לעזרה מקצועית בתחום שהוא איננו מכיר.

תאונות פגע וברח נפוצות יותר ממה שהיינו חשובים כיוון שההגדרה שלהם רחבה. נהיגה זהירה ובהתאם לחוק היא תמיד הדרך הטובה ביותר להימנע מתאונות שכאלה אבל חשוב גם לדעת מה לעשות אם למרבה הצער היינו מעורבים בתאונת פגע וברח בצד הנפגע או בצד הפוגע.

הייתי מעורב בתאונת פגע וברח – מה עלי לעשות?

בריחה מזירת תאונה רק תחמיר את המצב – גם מבחינה מעשית וגם מבחינה מוסרית. עם זאת, אם היית מעורב בתאונה שכזו ואתה מוצא עצמך ניצב בפני האשמה על מעורבות בתאונת פגע וברח, חשוב מאוד למצוא עורך דין טוב. הסגרה למשטרה יכולה לסייע אבל יש לעשות זאת בליווי עורך דין ובהתאם לעצותיו.

מעורבים בתאונת פגע וברח?  אנחנו יכולים לעזור! פנו אלינו עוד היום.

שתף מאמר

מאמרים נוספים

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה

סיכון הולכי רגל במעבר חצייה כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל. מעבר החצייה הוא המקום המיועד והבטוח עבור הולכי הרגל, שם הם אמורים לחצות

נהיגה ללא מלווה

נהיגה ללא מלווה השנתיים הראשונות של נהג חדש משמשות כתקופת מבחן עבורו, כאשר אם יעמוד בו יקבל את רישיון הנהיגה הקבוע, ואם לא – יופעלו

נהיגה בקלות ראש

מהי נהיגה בקלות ראש? נהיגה בקלות ראש היא עבירה חמורה עם ענישה מסורגת והיא מתייחסת למספר רב של מצבים, ביניהם: עבירה של נהיגה בשכרות או

נהג חדש? שים לב

מיהו נהג חדש? נהג אשר הוציא רישיון נחשב במהלך השנתיים הראשונות כנהג חדש. השנתיים הראשונות נחשבות כתקופת מבחן, כאשר אם הנהג החדש לא יבצע עברות

עצור!

עצור! אי עצירה בתמרור עצור היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר. לפי פקודת התעבורה, נהג רכב אשר מתקרב לצומת כאשר מוצב מולו תמרור עצור מחויב

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון בזמן נהיגה בפקודת התעבורה נאסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ברכב מכיוון שמדובר בהיסח דעת חמור ומסוכן ביותר. על פי פקודת התעבורה

לצאת מהקווים

על עקיפה מסוכנת וחציית קו הפרדה רצוף מותר לנהג לצאת לעקיפה בכביש שלא מסומן בו קו הפרדה רצוף, אפילו אם העקיפה מתצעת בנתיב הנגדי, כל

שלח לנו הודעה

error: תוכן מוגן!!! לא ניתן להעתיק.
דילוג לתוכן