סיכון הולכי רגל במעבר חצייה
כשליש מההרוגים בתאונות הדרכים הם הולכי רגל. מעבר החצייה הוא המקום המיועד והבטוח עבור הולכי הרגל, שם הם אמורים לחצות בבטחה ועל כן המחוקק וגורמי האכיפה רואים ומתייחסים בחומרה לנהגים אשר עוברים עבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה, כלומר אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה.
מאמר זה עוסק בעבירות של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה ועבירות מעבר חצייה נוספות.
נתחיל תחילה מעבירות ברירת קנס ועד להזמנה לדין:
* עקיפה לפני מעבר חצייה
* אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה
* סיכון הולכי רגל במעבר חצייה
בתקנה 67 לתקנות התעבורה קיים הסבר מה על הנהג לעשות כאשר הוא מתקרב למעבר חצייה:
67. (א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.(א1) נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה. (א2) התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה. (ב) מעבר החציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד.
עקיפה לפני מעבר חצייה אל מול סיכון הולכי רגל במעבר חצייה
עבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה הינה עבירה של הזמנה לבית משפט לתעבורה.
עבירה של עקיפה לפני מעבר חצייה הינה עבירה מסוג ברירת קנס וכוללת קנס בגובה 500 ₪ ו-6 נקודות אשר יזקפו לחובת הנהג.
(ה) נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה או ימינה כדי לעקוף רכב או בעל-חיים באחד מאלה: (3) הוא מתקרב אל מעבר חציה להולכי רגל המסומן על פני הכביש או על ידי תמרור המציין מקום מעבר חציה להולכי רגל, ועד שעבר את מקום מעבר החציה;
סעיף 47(ה)(3) לתקנות התעבורה
אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה אל מול העבירה של סיכון הולכי רגל במעבר החצייה
גם אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה הינה עבירה מסוג ברירת קנס וכוללת קנס על סך 500 ₪ ו-4 נקודות אשר ייזקפו לחובתו של הנהג. אולם, במידה והנהג ביצע עבירה זו תוך סיכון הולך רגל במעבר החצייה, הנהג יוזמן לשימוע בפני קצין, ורישיונו יפסל בכפוף לשימוע ל-30 יום, בנוסף לקבלת הזמנה לדין. במקרה כזה הנהג צפוי לעונשים בין פסילה בפועל ועד למאסר על תנאי או מאסר בפועל.
בקשה להישפט בעבירות מסוג ברירת קנס
למעט העבירה של סיכון הולכי רגל במעבר חצייה, העבירות לעיל הן עבירות מסוג ברירת קנס, כלומר בעבירות הללו לנהג יש ברירה או לשלם את הקנס וייזקפו לחובתו נקודות, או לבקש להישפט תוך 90 יום מקבלת הדו״ח.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל על המדרכה בקרבת מעבר חצייה
בתיקון מספר 2 משנת 2015 בתקנות התעבורה נקבע:
(א1) נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, יאט את רכבו אם הולך רגל עומד על המדרכה בסמוך למעבר החצייה ואם ניכר שבכוונתו של הולך הרגל לחצות את הכביש, ייתן לו זכות קדימה. (א2) התקרב נוהג רכב למעבר חצייה ובנתיב אחר האט רכב לפני מעבר החצייה, יאט את רכבו לפני מעבר החצייה האמור, ואם הרכב בנתיב האחר עצר – יעצור אף הוא; היה הולך רגל חוצה את הכביש במעבר החצייה, ייתן לו זכות קדימה.(ב) מעבר החציה המחולק על ידי שטח הפרדה, יראו כל חלק ממעבר החציה כמעבר נפרד.
לסיכום, כפי שראינו לאורך המאמר, ישנן מספר עבירות שנועדו להגן על הולכי הרגל מפני תאונות דרכים.
מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי אלא אינפורמטיבי בלבד. לפני כל פעולה משפטית מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.
אלירן לוי – עורך דין תעבורה באילת
גם אם זו הייתה מעידה חד פעמית, עליכם לפנות לעורך דין באופן מידי על מנת למצות את הזכויות שלכם עד תום ולהתמודד בצורה טובה יותר עם ההשלכות. עורך דין תעבורה אלירן לוי אילת, מתמחה במתן הגנה וייצוג משפטי עבור חשודים או נאשמים בנהיגה בשכרות ולזכותו ניסיון עשיר ומספר גדול של זיכויים בבית משפט. בין אם לקבלת ייעוץ ובין אם עבור ייצוג משפטי מקצועי, התקשרו עוד היום לעו"ד אלירן לוי שישמח לסייע לכם, ויאפשר לכם לשמור על רישיון הנהיגה ולהעניק לכם סיוע משפטי.