הגשם הגיע, ואיתו גם מדריך הכן רכבך (ועצמך) לנהיגת חורף.
בימים הקרובים צפוי הגשם להשאר איתנו, ואף להתחזק. וזה בדיוק הזמן להציף ברשימת הבדיקות-הכנות של הרכב הפרטי לקראת עונת החורף הרטובה והקרה. בעיקר כדי שתשמרו על הבטיחות, והמנעו מתאונות בכביש, אבל גם כדי שלא תמצאו עצמכם מול גל הוצאות מפתיע ו-או עמידה מביכה ומאד מתסכלת בצד הדרך, עם מכונית סרבנית.
בחורף הישראלי, שתמיד מצליח להפתיע את את הנהגים, שברירי שנייה משמעותיים ביותר. בגלל המרווחים הגדולים בין הגשמים גורמים לכך שהכל גשם הוא כמו 'גשם ראשון', שמערבב בין שמן מנועים שהצטבר על הכביש לבין מים ויוצר תערובת חלקלקה ומסוכנת. כלי רכב לא תקינים מתקשים להתמודד עם תנאים כאלה.
הזנחה של מערכות בטיחותיות, כמו צמיגים, בלמים או מגבים, יכולה להפוך גם מכונית חדשה למסוכנת . אתה יכול להשפיע על המצב – לעבור בדיקת בטיחות מקיפה, לתקן את הליקויים, ובכך לצאת בשלום מאותם מצבים גבוליים בכביש.
בדיקת חורף מקיפה יכולה למנוע הרבה צרות. כל שנה, בין החודשים נובמבר-ינואר, נערך מבצע מקיף, כלל ארצי לשיפור בטיחות המכוניות. המבצע מתחיל בהזמנה לבעלי הרכב לבדוק את הרכב באחד המוסכים המורשים בעלות סמלית. הבדיקה פשוט יכולה להציל את חייך וחיי אנשים אחרים.
גם משטרת ישראל מכירה בחשיבות תקינות מערכות הבטיחות של כלי הרכב, ולכן כל חורף היא שמה דגש מיוחד על הנושא: במהלך חודשי החורף יהיו פרוסות ניידות בדיקה של משרד התחבורה בעורקי התנועה העיקריים, ויעצרו כלי רכב מכל הסוגים לבדיקת תקינות. כל כלי רכב, שמתגלה בו ליקוי בטיחותי, מקבל קנס גבוה.
אם הליקוי חמור במיוחד, כמו ליקוי בבלמים, בצמיגים, בהגה וכדומה, הרכב יורד מיד מהכביש. אין תירוצים ואין ויתורים.
מה בודקים בבדיקת החורף?
זוהי בדיקה מקיפה של מערכות הבטיחות של הרכב. היא חשובה בכל ימות השנה, אבל היא חשובה הרבה יותר לפני החורף כי תנאי הנהיגה בחורף קשים יותר.
בבדיקה נבחנת מערכת החשמל – תקינות המצבר, כיוון ועוצמת האורות הראשיים, עוצמה ותדירות פנסי האיתות, תקינות אורות החניה, אורות שלטי הזיהוי, אורות הבלם ואור ההילוך לאחור. כמו כן, נבדקים מפשיר האדים, המתזים והצופר.
תשומת לב מיוחדת ניתנת למגבי השמשות: תקינות פעולתם ושלמות להב המגב.
גם מערכת הבלמים נבדקת, על כל מרכיביה: בלם השירות, בלם העזר, חיבורי הבלמים, חופש בדוושה, חיבורים גמישים, נזילות במערכת הבלימה ויעילות הבלימה.
מערכת חשובה נוספת היא מערכת ההיגוי: חיבורי ההגה, תיבת ההגה וחופשיות בהגה.
בדיקה קריטית נוספת עובר הסרן הקדמי: מתלה קפיצים קדמיים, בולמי זעזועים, תותבות ומסבים.
משם עוברים לצמיגים, כולל הצמיג הרזרבי, תוך הקפדה על לחץ אוויר נכון, פרופיל ומצב הבלאי הטבעי.
בדיקת החורף יכולה להציל אותך מתאונה, מהורדה מהכביש, או סתם מדוח משטרתי כואב.
לפני החורף, קבע תור במוסך שלך, או במוסך הקרוב לבדיקת חורף מצילת חיים.
טיפים לקראת הכנסת הרכב למוסך
- ודאו שהמוסך הינו מוסך מורשה ומוכר מטעם משרד התחבורה ואיגוד המוסכים. אין חובה שלמוסך תהיה הסמכה של איגוד המוסכים, אולם האיגוד ממליץ לצרכנים לפנות למוסכים החברים שכן כך במקרה של ויכוח או אי בהירות האיגוד יכול לעיתים לסייע.
- בקשו לדעת מראש מה עלות הבדיקה.
- בררו מה משך הבדיקה ותוך כמה זמן אתם אמורים לקבל את הרכב חזרה.
- דירשו לקבל עדכון על כל פגם שהתגלה ולדעת מראש מה עלות התיקון. זכרו שזו זכותכם המלאה לשלם רק עבור הבדיקה ואת התיקון לבצע במקום אחר.
- דירשו לקבל חשבונית מסודרת ובה פירוט מלא על כל בדיקה שנעשתה, כל חלק שהוחלף ועל כל תיקון שתוקן.
- בררו מראש על אילו חלקים ניתן לקבל אחריות ותוך כמה זמן ניתן להחזיר את הרכב למוסך במידה והתקלה חוזרת על עצמה.
- את התשלום עבור הבדיקה או הטיפול שלמו אך ורק בעת קבלת הרכב לידיכם ולאחר שוידאתם שהבדיקה או הטיפול הינו לשביעות רצונכם.